Schoenen

SONY DSC                       De vraag hoeveel paar (hardloop)schoenen ik nou heb en waar ik het liefst en dus lekker op loop, wordt regelmatig gesteld. Dat ik iets heb met schoenen zal voor velen van jullie na het lezen van dit artikel en het bekijken van de bijbehorende foto’s waarschijnlijk een understatement zijn.

Binnen enkele weken nadat wij met een minuten schema aan de slag waren liet ik me adviseren welke schoenen voor de beste ondersteuning konden zorgen. Dat eerste paar “echte” loopschoenen werden Nike Equalon’s, een schoen voorzien van een nogal dik antipronatie blok. Na 2 paar van het eerste type en 1 paar van het 2e type te hebben versleten, bleef type 3 netjes in de doos en stapte ik over op neutrale schoenen. Wederom op advies trouwens.

SONY DSC                       Inmiddels zijn er diverse modellen, hoofdzakelijk Nike’s, in gebruik geweest of zijn deze nog in gebruik.
De Lunar Glide schafte ik direct aan toen die in Nederland op de markt kwamen. Vanwege de Dynamic support was/is deze schoen ook voor de licht pronerende loper prima geschikt. Na de zwart/oranje uitvoering, grijze, blauwe (nog in gebruik) zullen de zwart gele Livestrong versie en wit/blauwe type 2 binnenkort uitgelaten worden.

De Glides zijn de schoenen waar ik het merendeel van mijn kilometers op afgelegd heb, en er zullen nog vele volgen. SONY DSC

De Lunar Swift heeft veel weg van de Lunar Glide, wat ook over het draagcomfort gezegd kan worden. De schoen voelt iets stugger als de Glide, maar is wel een mooie allround hardloopschoen. Gebruikt tijdens de 60 van Texel en 2 marathons.

SONY DSC                       De LunarTrainer was een schoen die met name door z’n uiterlijk de aandacht trok, en dat nog steeds doet. Licht van gewicht, prima demping en door de vorm erg stabiel. Het blijft jammer dat deze niet meer te koop is.
Diverse 10 km wedstrijden en halve marathon.

Van de Trainers is het een kleine stap naar een nog lichter schoen, SONY DSC                       de Lunar Racer 2. Alles aan deze schoen is bedoeld om een licht mogelijke schoen te maken. Als er een beetje wind staat voel je dat aan je tenen. De Racers heb ik tot een maximale afstand van 10 km gebruikt.

Deze Racers waren misschien wel het eerste paar hardloopschoenen waardoor ik mee aandacht aan barefoot running ben gaan besteden. Dan kunnen een paar Vibram Five Fingers niet SONY DSC                       ontbreken. Voorzichtig zette ik het op de Sprints op een lopen, en dat viel nog helemaal niet tegen. Dat je hiertoe heel bewust met je looptechniek bezig bent spreekt voor zich. Haklanding is uit den boze. De eerste trainingsrondjes zorgden voor stijve kuiten en blessure. De VFF’s worden nu hoofdzakelijk gebruikt tijdens vakanties als waterschoen en voor strandtrainingen.

SONY DSC                       Vorig jaar schaften Jeffrey en ik tijdens de expo (marathon R’dam) beiden een paar Ecco Biom’s aan. Ik de A en hij de B uitvoering. Naast deze is er ook een C die de meeste demping van de 3 bevat. De Biom-A moet barefoot running het meest benaderen. De Yakleren uitvoering is een fijne schoen die door de fabrikant voor 1700 km gegarandeerd wordt.

SONY DSC                       Lopen op onverhard terrein, bevroren ondergrond en door de sneeuw. Om natte voeten te voorkomen, extra grip en stabiliteit op vele soorten ondergrond te hebben schafte ik vorig jaar mijn eerste paarSONY DSC                       trailschoenen aan. Een paar Salomon XA Pro 3D Ultra’s voorzien van Goretex voor de koude en natte omstandigheden, en een paar XT Wings voor de zomermaanden. Super stabiele schoenen die wat gewenning verlangen vanwege de stugge zool en het gewicht. De XT’s heb ik o.a. tijdens de Veluwezoomtrail gebruikt.
SONY DSC                       Het nieuwste paar trailschoenen is een paar Salomon XR Crossmax. Een echte allround trailschoen die ook prima op verharde ondergrond gebruikt kan worden en minder geschikt voor de zware trails. Komt dat ff mooi uit, want mij zal je daar niet tegenkomen.

SONY DSC

Een Rejuven wordt ondanks zijn geringe gewicht en Lunarlon zool SONY DSC                       niet als hardloop, maar meer als vrije tijds schoen gebruikt. Deze kwam ik vorig jaar op het internet tegen, maar kon deze toen nergens vinden. Tijdens onze vakantie liepen wij in Singapore langs de Nike store, en dan loop je natuurlijk ook ff binnen, om vervolgens de Rejuven in de schappen tegen te komen. Hebbe!!!! Gewoon omdat ik ‘m mooi vind.

Barefoot running of minimalistisch, helemaal hot and happening, SONY DSC                       voor iedereen binnen handbereik en ze zien er ook nog gaaf uit. Wat anders als de Nike Free Run 2. De nieuwste schoenen in mijn collectie. Ook hiervoor geldt gewenningSONY DSC                       en wellicht aanpassen van de looptechniek, maar dan heb je ook wel een topschoen tot je beschikking.
Voor mij is dit de vervanging van de Lunar Trainer. De uitgebreide campagne die Nike ertegenaan gegooid heeft zal vele lopers aangezet hebben tot aanschaf over te gaan. 
Deze schoenen worden overal voor gebruikt. De langste duurloop was er één van 23 km, en inmiddels een paar wedstrijden van 10 en 15 km met als hoogtepunt een pr op de halve marathon.
Het gevoel op deze schoen is zo goed dat de afstanden die ik erop af zal leggen zeker gaan toenemen.

Alle genoemde schoenen komen in de onderstaande slideshow nogmaals in beeld.

De hardlopendeboer en zijn schoenen

Wil je iets weten over één of meerdere schoenen (waar ik ervaring mee heb) stuur mij een mailtje en je krijgt zeker antwoord.

Reacties

  1. Je kunt nog jaren vooruit. Ontwikkelingen volgen elkaar snel op!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant verhaal! De Nike Free Run 2 is inderdaad een geweldige schoen. De pasvorm is uniek. Ik merk dat ik er vrijwel onhoorbaar op loop en zo maar tot m'n eigen verbazing liep ik er van de week een 10km op sneller dan vorig jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hihi, Imelda Marcos is er niets bij... (al betwijfel ik of Imelda ooit een marathon of een halve heeft gelopen). De Free blijft interessant je hoort er zoveel goede dingen over... wie weet toch eens een keertje bestellen, gewoon om erbij te hebben (al ben ik nog steeds blij met mijn glides)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dacht dat ik veel verschillende loopschoenen had. Ik denk toch dat ik de overwinning aan jou moet laten. Nog steeds op schema voor de VeluweZoomTrail?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij ligt de voorkeur bij nike, of zie ik dat verkeerd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan kom ik eraan met mijn Asics Nimbus en Nike Zoom Vomero+4 en Nike Eclipse. Ik kan dus niets zo'n mooi verhaal plaatsen Broeder omtrent hardloopschoenen ervaring ;-) Belangrijkste is toch dat we blessure vrij blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jij hebt een schoenen fetish!!

    (Petra)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk al die schoenen, zo heb ik soms moeite te kiezen welke aan te trekken. Ik loop echter harder achteruit als ik te veel reclame voor een bepaalde schoen (of andere dingen) zie (oja ik werk in de reclame :). Dus helaas niet zo veel Nike (meer) voor mij. Ik vraag me altijd af waarom ze dat nodig hebben ... verkoopt het anders niet:)
    Nee alle gekheid op een stokje, ik moest niets van die frisse/ vrolijke lunar kleurtjes hebben maar zie daar nu loop ik op kanarie gele stappers. Verder doe ik ook natuurlijk mee aan de barefoot rage .... maar dan wel in "normale" schoenen ( de merrell trail glove) ... kortom ook ik ben gewoon vatbaar voor de reclame..... Damn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He mede-nike-addict! Mooie uiteenzetting.

    Ik vind zelf de Lunarelite 1 de lekkerste trainingsschoen voor sneller werk.
    De Lunaracer 1 is mijn topper voor wedstrijden tm 10EM. Inmiddels vervangen door de Lunaracer 2 maar de 1 voelde sneller.
    En voor het duurwerk gooit deze proneerder de 'lompere' Triax 13 tegenaan.
    Ik zeg in Maarssen - Vechtloop de lunaracers onderbinden en onder de 20.00!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. haha, dan hoef ik me niet te schamen met mijn 5 verschillende paren. Tis gewoon fijn om te kunnen afwisselen enne... nieuwe schoenen kopen is ook gewoon heel prettig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zou je niet voor Runnersworld of Run2Day de nieuwste schoenen kunnen testen? Met zoveel ervaring met verschillende hardloopschoenen als jij kan je misschien wel een groter publiek tips geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Tiny,
    Ook als ze niet veel of regelmatig gebruikt worden kun je er niet jaren op blijven lopen.

    @Jan,
    Klinkt bekend, maar je hoort ze wel degelijk, alleen maakt de Free Run een ander/apart geluid.

    @Kit,
    Ik ben benieuwd of en welke het zijn geworden ;-)

    @Gerard,
    Je experimenteert en wil kunnen kiezen.

    @Koen,
    Komt toevallig zo uit.

    @Hans,
    Die zit wat mij betreft te dicht tegen de Glides en Swift aan, maar wie weet dat er een paar komt als de Swifts aan vervanging toe zijn ;-)

    @Broeder Richard,
    Gelukkig hebben de schoenen geen invloed op blessures. Mits....ik de juiste schoen bij de gelegenheid kies.

    @Petra,
    Wie? Ik! Nee.......

    @Patrick,
    Zie je wel. Reclame is leuk, maar je moet het zelf ervaren hoewel wat praktijkervaringen van deze of gene je weleens op een idee kunnen brengen.

    @F@lco,
    Jij, Nike-addict...kijk maar uit dat Petra ook in jou geval niet de conclusie trekt dat het een fetisch is ;-)
    Hmmm.....ik denk niet dat 20 minuten op de 5 er inzit, maar met de Racers ondergebonden wil ik wel bij je aanhaken om rond de 21:15 ofzo uit te komen.

    @Esther,
    Met 5 paar hoef je je zeker niet te schamen.

    @Eva,
    Ze weten me te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hardloopschoenenfreak, met bijpassende kleding niet te vergeten :-). De Lunar Glide bevallen mij ook prima. Het wachten is nog steeds op mijn Nike Free bestelling, ik ben benieuwd.
    Groetjes,
    Curly

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Interessant topic! En een late reactie van mij, want ik heb een ernstige bloglees-achterstand... Zelf heb ik één paar Nikes, skylons, vooral een fijne trainingsschoen al bevallen de Saucony's en de Mizuno's mij ook wel. Maar eens wat van die Nike Lunars aanpassen als ik nieuwe schoenen nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi,
    Ik loop sinds kort op de saucony kinvara. Echt een fantastisch schoentje! Ik wilde eerst de nike free kopen maar het proberen van de saucony heb ik die gelijk gekocht.
    Wie weet een leuke schoen voor je verzameling ;-)
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten