Gek? Wel nee…

De uitleg over de titel bewaar ik nog even voor een volgende alinea. 2013 Is op loopvlak redelijk van start gegaan. Redelijk? In de eerste week van januari stond het lopen op een laag pitje. De gezellige Florijnwinterloop met Petra, Erik en Christel was de laatste training in Nederland. Enigszins ongerust werd ik wel toen mijn kuit het tijdens de 10EM weliswaar volhield maar duidelijk tegensputterde. Rust, rust, rust, dan maar.
amerikaanse-vlagHet zal ergens in april van 2012 zijn geweest dat Ans en ik op zoek waren naar een land om de vakantie door te brengen. Als toetje zou het mooi zijn om er deel te nemen aan een evenement. De New York marathon komt vaak ter sprake, maar trekt mij absoluut niet aan vanwege de bedragen die gemoeid zijn met een bezoek/deelname, als het überhaupt al mogelijk is aan een startbewijs te komen. Maar…een wedstrijd in the States spreekt ons weldegelijk aan en dus kiezen wij er uiteindelijk voor om de Disney run te doen.
De inschrijving was a piece of cake, de vlucht, het verblijf en de huurauto waren kort daarna besproken en dus hadden we ruim de tijd om naar 12 en 13 januari toe te leven. In de tussentijd was er weinig overredingskracht voor nodig om Christel zover te krijgen zich in te schrijven. Roep Disney, en ze flipt helemaal, need I say more…
DSC06863Op 7 januari vliegen wij naar Orlando Sanford, ongeveer een uurtje rijden van ons verblijf voor de komende 2 weken. Op donderdag gaat het bijtijds richting ESPN Wide World  of Sports, de plek waar de startnummers opgehaald en de expo bezocht kan worden. Ik zal het waarschijnlijk nog vaker schrijven in dit verslag, maar…alles is tiptop geregeld, de medewerkers zijn zeer vriendelijk en behulpzaam, fantastisch dus!

Gek? Oké een beetje dan. Ik heb me bij mijn volle verstand ingeschreven voor 2! afstanden, de halve én de hele marathon. Ans heeft wijselijk besloten het bij een halve marathon te houden. Christel heeft zich vanzelfsprekend, een marathon maniac waardig, ook voor beide afstanden ingeschreven. De startnummers worden per afstand uitgereikt en de deelnemers aan beide afstanden mogen zich aan een apart loket melden. Ook hier weer super vriendelijke en behulpzame mensen, altijd in voor een praatje, geïnteresseerd in de lopers, waar ze vandaan komen en wat ze ertoe zet om deel te nemen of juist bevestigend dat het zo geweldig is om deel te nemen.
Gek? Nee hoor, Goofy, dat is het. Deelnemers aan de Goofy Challenge mogen op zaterdag een halve marathon afleggen om vervolgens op zondag de dubbele afstand te lopen.
Gek? Wel nee… Knipogende emoticon
Het is 2:00 uur, de wekker gaat, we zijn brak van de paar uurtjes slaap, maar hebben er erg veel zin in. Het is nu al, of nog, een graad of 15, and rising. Die temperatuur is dan nog tot daaraantoe, de luchtvochtigheid zal ons meer parten gaan spelen met waarden boven de 90%.


Aankomst op het parkeerterrein van Epcot, ook hier weer zeer goed geregeld en niets dan lof voor de organisatie en medewerkers. Auto neerzetten en op slechts een paar minuten lopen het terrein waar de lopers elkaar ontmoeten, tassen achter kunnen laten, een grote dan wel kleine boodschap achter kunnen laten en vervolgens naar de startvakken geleid te worden. Ik mag in vak A van start, Christel en Ans in B, dus begeven wij ons naar vak B. Relaxed, ruimte zat en constant geïnformeerd wordend door de speaker.

We hebben redelijk wat bekijks als Queen of hearts (Christel), Mini mouse (Ans) en Donald Duck (ikke), nemen de complimenten in ontvangst en complementeren anderen die er werk van gemaakt hebben hier verkleed aan de start te staan.
Maar zeer zeker ook complimenten en dank aan Christel die ervoor gezorgd heeft dat ik niet voor schut hoefde te lopen in een gewoon loopshirt. Ans heeft haar pakje in een feestwinkel gescoord, Christel heeft haar outfits minutieus gepland en gefabriceerd. En ik, ik hoefde niet zo nodig. Onder druk van de dames ben ik echter bezweken en toen Christel aanbood Knipogende emoticon mij daarbij te helpen en daarna was er geen houden meer aan. Dat alle genomen moeite niet voor niets geweest is bewezen de reacties van andere lopers, vrijwilligers en toeschouwers. Ik moet toegeven dat ik niet verwacht had het zo leuk te vinden.

In de 3e wave (wheelchairs, corall A en vervolgens B) worden wij Donald duck disneyDisney Goofyweggeschoten, letterlijk met vuurwerk en uitgezwaaid door Mickey, Goofy en Donald, gaan wij op weg. Binnen 1 mijl is daar de eerste verzorgingspost aMickey mickey mousel, en juist ja….ook dit is weer helemaal top. De dixies zijn in ruime mate aanwezig, en het is benauwd, maar dit is echt geweldig leuk. We hebben het vandaag niet over kilometer en verwachte eindtijden, uitsluitend genieten. Wij maken deel uit van de 35000 lopers die vandaag vanaf 5:30 uur van start zijn gegaan en zijn op weg. Hoe de figuren en de plekken waar wij langs komen precies heten, wordt op de plattegrond weergegeven en ik hoop dat de foto’s en bewegende beelden jullie een indruk geven van hetgeen wij voorgeschoteld hebben gekregen.

Mijn kuit is nog steeds gevoelig, door kortere passen en zo min mogelijk swing probeer ik de klappen te beperken in de hoop geen schade aan te brengen die roet in het eten zou kunnen gooien. Zoals gezegd nemen we de tijd, foto’s met allerlei figuren waar je zelfs voor in de rij moet staan, rustig drinken, genieten dus.
Ans heeft van ons drieën nog het meeste last van de temperatuur/luchtvochtigheid, maar gaat lekker door en desgewenst wordt er af PIC_0193en toe gewandeld. We zijn inmiddels ruim 2 uur en 15 minuten onderweg, maar de finish komt in zicht. Het Disney personeel moedigt aan en feliciteert iedereen, nog ruim voor de finish, met deze prestatie, high fives, low fives, baby fives, handshakes, you name it! Fantastisch.

De finish, rijen toeschouwers in de brandende zon én dan die mooie 20th anniversary medaille omgehangen krijgen. Het is erg druk, maar door de opzet én de ruimte merk je hier weinig van. De tas is echt binnen een vloek en een zucht in ons bezit en we ploffen even neer.
Rond 8:30 uur hebben we de mooie 2013 Walt Disney 1/2 marathon DSC07050medaille omgehangen gekregen en hebben we nog een hele dag voor ons. Met ons verblijf om slechts 20 minuten rijden zijn we snel weer “thuis”, kan er heerlijk gedoucht en relaxed worden.
‘s Middags nog wat boodschappen doen en de beentjes in beweging houden.
Op zondagochtend staat ons (Christel en ik) de volgende uitdaging te wachten, voor mij iets meer als Christel overigens.

De wekker gaat om 2 uur af, oei…dat doet best pijn. Eten, douchen, nog wat eten, de spullen pakken en weer op weg naar Epcot. Ans hoeft vandaag niet aan de bak maar gaat toch mee. Wederom geen enkel probleem om het parkeerterrein te bereiken en op slechts luttele minuten lopen van de verzamelplaats te geraken. Even later komt ook Christel aangelopen en kunnen we ons klaarmaken voor de laatste 2/3 deel van deze Goofy challenge.
Kleding op orde brengenDSC07051 zodat we er ook vandaag weer goed uitzien, Ans gedag zeggen en op weg naar startvak B.
Hoe zal het mij vandaag vergaan? Het kuitprobleem is na de HM niet verergerd, maar ook zeker niet verbetert, de paar uurtjes slaap zullen ook al geen positieve invloed hebben en verder, we zien wel waar het schip strand. Deelname aan dit geweldige evenement staat los van het realiseren van tijden op de afstanden maar uitsluitend genieten en alles wat zich om ons afspeelt in je op te nemen. Oh ja, en foto’s maken, veel foto’s. Evenals gisteren gaat ook vandaag de GoPro mee voor wat bewegende beelden.
We mogen van start, het genieten en waarschijnlijk af en toe afzien is begonnen. De temperatuur en luchtvochtigheid zijn iets aangenamer als gisteren, maar dat zal zeker niet lang zo blijven.
De route beslaat verbindingstukken tussen de parken, het eerste, Magic Kingdom Park bereiken wij na circa 4-5 mijl. De entourage, de vrijwilligers, de karakters waar je mee op de foto kunt, het park zelf natuurlijk, het is bijna niet te beschrijven hoe gaaf dit is. Ik hoop dat de foto’s en film jullie een beeld verschaffen.
Wederom een verbindingsstuk naar het volgende park. Deze is heel bijzonder, we lopen namelijk over de Walt Disney World Speedway en er staan zowel moderne als klassieke customized en waarschijnlijk ook opgevoerde auto’s mét hun eigenaren op de baan. Bekijk het filmpje maar.

Ondanks het feit dat de verbindingsstukken vaak lange rechte stukken bevat, weet de organisatie zelfs hier wat van te maken middels amusement. Het feit dat ook hier Disney figuren staan waar je mee op de foto kunt, er altijd een vrijwilliger staat die je camera aanneemt om je op de foto te zetten. Netjes in de rij, foto en weer door.
De verzorging is tot in de puntjes verzorgd. Iedere mijl staan er horden vrijwilligers sportdrank, water, gel, bananen en zelfs chocolade aan te geven. Als loper wordt je er constant op gewezen genoeg te drinken en er soms vermanend op aangesproken. Er is ruim voldoende en ik ben geen post tegengekomen die door hun voorraad heen was. Ook hier weer fantastisch zoals de vrijwilligers hun werk doen en de wijze waarop de organisatie dit allemaal voorelkaar krijgt. Chapeau!

Na het volgende verbindingsstuk betreden wij Disney’s Animal Kingdom Theme Park, waar je je verbaasd over hetgeen er allemaal gebouwd en opgezet is.
Het park verlaten wij net voor het halve marathon punt bereikt wordt. We zijn halverwege, hebben 2/3 van de Goofy challenge erop zitten en het begint al aardig te kraken bij mij. De kuit is en blijft gevoelig, andere pijntjes verschijnen en verdwijnen, kramp die zich af en toe aandient, maar we gaan naar de finish, al moet ik deze wandelend bereiken.
We zitten op 10 mijl van de streep en gaan in de richting van het ESPN Wide World of Sports complex. Door het stadion, een ronde over de atletiekbaan en wat extra meters door het park. Het wandelen heb ik al enige tijd opgepakt en het gaat me beter af als hardlopen Huilende emoticon
Bij het verlaten van het park dient vanzelfsprekend het volgende verbindingsstuk zich aan, waar overigens behoorlijk wat toeschouwers staan en je dus flink aangemoedigd wordt.

Op naar Disney’s Hollywood Studios én de mijlen die voelbaar zijn maar de finish steeds scherper in zicht komt. Dit is voor mijn gevoel misschien wel het mooiste deel waar we doorheen lopen. Het zou ook iets met het feit te maken kunnen hebben dat de finish nabij is.


Veel publiek, fantastische opzet én een stand waar wij een beker cola kopen en die al (hard)lopend opdrinken onderwijl er natuurlijk gefotografeerd wordt. Disney’s Boardwalk Resort, ik kan de finish bijna ruiken, Epcot, hier lopen we langs de World Showcase. Canada, Engeland, Frankrijk, Marokko, Japan, Amerika, Italië, Duitsland, World showcaseChina, Noorwegen en Mexico, de landen die middels karakteristieke kenmerken uitgebeeld zijn, én met de finish praktisch om de hoek.

Dat dit geen snelle halve en hele marathon zouden worden stond van tevoren al vast. Wij hadden voor de halve 2,5 uur uitgetrokken en 5 uur voor de hele. Dat ik vandaag zelfs ruim over die 5 uur zal DSC07128DSC03215gaan kan me niets schelen.

Ik moest en zou de finish halen om die geweldige, zware 20th Anniversary medailles omgehangen te krijgen. Als toetje voor de gekke Goofy runners is er nog 1 extra, oftewel Christel, ik en alle andere Goofy finishers gaan met 3! medailles naar huis.
Gek? Oké misschien een beetje dan…maar oh zo gaaf.

DSC03200
Vijf dagen na de Goofy challenge hebben Ans en ik de loopschoenen weer aangetrokken voor een rondje door het mooie en rustieke Celebration. Zaterdag werden de laatste (hardloop)kilometers in de VS afgelegd.

IMG_0867

Reacties

  1. Jemig John en Ans, wat een waanzinnig avontuur. Dit is een, zo goed als, once in a lifetime, ervaring. Supergave foto's, supergave outfits! (woehahaha) Alles is onbeschrijfelijk. De parken waar je doorheen loopt, de characters. Leuk, leuk, LEUK!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gek, wel nee!
    (maar ja, misschien komt dat wel omdat ik zelf ook wel een beetje gek ben en het dus wel gewoon vind; hoewel gewoon....)
    Wel: Te GEK, gaaf
    Geweldig om mee te maken; en alleen daar gaat het om, niet om tijden.
    Je hebt er een mooie tijd opzitten in Florida, was ongetwijfeld genieten en ongetwijfeld prima weertje.
    Welcome back in the winter....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dear John en Ans,
    SPEECHLESS!! Fotos en alles is een beetje lijkt een droom! Ans je zit zo prachtig met je Mickey Mouse outfit, John je bent een topper on een HM en een Marathon te lopen en naar huis gekomen met prachtige 3 Medailles. Ze zijn pricesless!! Alles klinkt zo leuk! Geweldig om je verhaal te lezen...Ik ben blij dat jullie terug zijn want je buren hebben jullie gemist :-) Welkom Terug!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. GEWELDIG ! Wat een beleving en wat hebben jullie daar een mooie prestatie neer gezet. Genoten van de foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gek? Nee hoor, SUPER gewoonweg. Zit hier watertandend jullie verslag te lezen en mee te genieten, dat hebben jullie super gedaan en moet een hele belevenis geweest zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gaaf verslag! Ik krijg gewoon zin om zelf te gaan lopen! Bijna dan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldig verslag. Ik moet en zal ooit jullie voorbeeld volgen want dit lijkt me een geweldige ervaring!
    Grtz @iJoeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldig verhaal! Wat zullen jullie genoten hebben!! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi John,te gek dat je het gehaald hebt en dat je het super vond. Ik ben er nu maar het weer is wat minder warm toen jullie er waren, misschien wel beter loop weer nu.
    Ik hoor volgende week alle verhalen wel!.

    Groetjes,Antonie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oooooow, wat geweldig!!! Ik wil ook!!
    Super zo'n vakantie en 2 van die geweldige evenementen. Een reis om nooit te vergeten volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Muhahhahahhaaa jouw pakje is geweldig!! Dat heeft Christel goed voor elkaar gemaakt! Wat een bijzondere loop is het. Ik denk toch ook wel dat de Goofy challenge op mijn lijstje moet komen....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Allen,
    Dank voor jullie leuke reacties.

    @Petra en Andrea,
    Veel plezier met de voorpret over jullie deelname in 2014 ;-)
    Christel heeft mooi werk afgeleverd. Op beide afstanden hebben we dan ook genoten van alle reacties.

    @Ruud,
    Het is wel gemakkelijk, of misschien wel nodig om een beetje gek te zijn voor dit soort uitstapjes ;-)
    Een erg leuke tijd gehad en nu weer terug in de kou.

    @Nes,
    Thanks buur. Die medailles zijn ook nog zwaar, maar ik had het overgewicht er graag voor over ;-)
    Volgend jaar loop jij daar ook verkleed rond.

    @Julie,
    Gezien alle mooie wedstrijden waar jij al aan deelgenomen hebt, past de Goofy challenge wel bij je.

    @iJoeltje,
    Het verhaal over onze deelname is natuurlijk nog maar een deel van de hele vakantie. Een geweldige ervaring die zeker de moeite waard is. Als het kan, doen!

    @Esther,
    Ik heb zo'n vermoeden dat wij volgend jaar rond deze tijd jou verslag over de Disneyrun kunnen lezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige belevenissen John en inderdaad als je vaag het idee hebt New York te lopen maar aanhikt tegen de kosten en het ueberhaupt bemachtigen van een startnr dan is dit een fantastisch alternatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super gaaf John leuk verhaal en mooie foto;s.

    Frits

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk verhaal en mooie foto's. Nu maar hopen dat de kuit snel beter wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hosternokke wat fantastisch, echt super gaaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Jan,
    Aangezien ik NY nog nooit heb bezocht, laat staat er de marathon heb gelopen, kan ik eigenlijk geen oordeel vellen, maar deze is naar mijn mening veel toegankelijker en de kans op mooi weer misschien een stuk groter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een geweldig mooie reis. En ook nog eens flink gelopen zeg. Goed bezig... Texel? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw! Ervaring om nooit meer te vergeten, lijkt mij. Dat is pas genieten......
    Groet Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @RunningHans,
    Geweldige tijd gehad, redelijk gelopen maar zeker niet voldoende om richting Texel te gaan.

    @Rianne,
    Dat is het zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Fantastische ervaring John en Ans, als jij je blogs schrijft heb ik altijd het idee er een beetje bij te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lees het nu pas maar wat een inspirerend verhaal! Wat een belevenissen daar aan de andere kant van het water. Deze ervaring blijft je/jullie vast nog wel een tijdje bij:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een belevenis! Er is inderdaad meer dan NY. Veel meer. En wellicht leuker, uitdagender. Mooi beschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hee John,
    Wat een gave ervaring!
    Als ik zo vragen mag, in welk hotel/hostel/appartement verbleven jullie toen?
    Groet, Anthe

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Anthe Veldhuis,
    Het is ook echt gaaf om daar aan het evenement deel te nemen. Afstand en snelheid zijn er van ondergeschikt belang, tenzij je daar zelf de nadruk op legt natuurlijk.
    Wij hebben gebruik gemaakt van een woning die niet meer verhuurd wordt, maar wellicht dat je via deze link wat kunt vinden.
    https://www.airbnb.com/s/Davenport--Florida?af=1922719&c=A_TC%3Dtz49955p99%26G_MT%3Db%26G_CR%3D30690967343%26G_N%3Ds%26G_K%3D%2Bholiday%20%2Brental%20%2Bdavenport%26G_P%3D&gclid=CNPzuoXWjL0CFYMSwwod2zYAEg

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten