Weggespoeld in Enschede

Tijdens mijn eerste marathon van 2014 was het de bedoeling om mijn pr wat aan te scherpen. Aangezien mijn beste marathontijd tot nu toe inmiddels alweer 3 jaar geleden werd gerealiseerd heb ik deze ook niet meer bij mijn beste tijden staan.
Hoe de poging dit te verwezenlijken is verlopen heb ik reeds met jullie gedeeld in een eerder artikel. Dat ik mijn doel niet heb gehaald was tot daar aan toe, maar dat ik daarbij ook de wedstrijd heb moeten verlaten, knaagde nog aan mij. De reden van het uitstappen in Rotterdam is de afgelopen weken weer aardig onder controle, dus durfde ik het aan me in te schrijven voor de marathon van Enschede.
Het toeval wilde overigens dat Petra in hetzelfde schuitje als ik zat, exclusief blessure dan.
Heel moeilijk was het niet om Petra over te halen, en dus stonden wij 10 dagen voor de start van de marathon ingeschreven. Zonder hier ruchtbaarheid aan te geven hebben we dagen gebruikt om vooral rust te houden en ik, om vooral van pijntjes in de kuiten af te komen.
marathon-logoZondag 27 april staat Petra om 7:30 uur aan de deur en gaan we op weg naar Enschede. De start vindt om 10:30 uur plaats, de startnummers moeten nog opgehaald worden, de auto geparkeerd en de hardloopkleding aangetrokken. Na diverse dixie bezoeken gaan wij ons rond 10:15 uur naar het startvak. Vandaag geen pr plannen, maar samen deze marathon uitlopen om de nare smaak van de DNF weg te spoelen. Het besluit om aan te haken bij de pacers van 3:45 hadden wij daags daarvoor al genomen en zo geschiedde. Ontspannen in het startvak wachtend op het teken dat we mogen. De pacers zetten meteen aardig de sokken erin, maar dat houden we voor nu nog maar even op het zoeken naar het juiste tempo (5:19). De eerste kilometer wordt in 5:05 afgelegd, wij kijken elkaar aan en laten ons meteen wat afzakken. De pacers verdwijnen uit het zicht en wij laten dat gewoon gebeuren waar anderen aanhaken en hun best doen te blijven volgen. Daar kwamen wij later in de race een paar van tegen die het beoogde tempo bij lange na niet meer aan konden houden.
Wij lopen intussen sneller als gepland. Met de nodige plaspauzes van mij zijde moet ik aanzetten om het gaatje dat Petra trok weer dicht te lopen en daardoor ook stuivertje wissel met een groep mannen die net iets langzamer als wij, maar mooi vlak lopen.

Oh ja, ik vergeet te vermelden dat het met de start en de eerste 1-2 kilometers nog droog was, daarna regen, regen, regen…Het zal tot circa kilometer 30-31 aanhouden. Nat waren we toch al, de temperatuur een graad of 12 en de wind zal maximaal 3 zijn geweest.
Aangezien ik hier in 2012 ook al van start ben gegaan wist ik wat ons te wachten stond, een prima organisatie, over het algemeen een breed parcours, enthousiast publiek en verzorging/verversingsposten waar niets op aan te merken is. Door het minder goede weer waren veel toeschouwers lekker binnen blijven zitten, maar die er nog wel stonden maakten daar wel een feest van.

De marathon verliep eigenlijk zonder noemenswaardige problemen, van de verzorgingsposten werd goed gebruik gemaakt, wij konden de toplopers tegemoet zien komen en op hoog tempo hun race afleggen en zien of er nog bekenden gespot konden worden.
Op 32 km, in de 2e ronde een deja vu, op het punt waar ik in 2012 met kramp in de hamstrings de wedstrijd moest verlaten. Wij hadden in ieder geval beiden het punt waar we in Rotterdam de handdoek in de ring hadden gegooid (21 en 25) al ruimschoots gepasseerd, maar we zijn er nog niet. Er komt, met uitzondering van een 2-tal plekken waar we gelukkig ook nog 2 keer voorbijkomen, een saai deel aan. We blijven relaxed, voor zover je over relaxed kunt spreken, doorlopen, pikken af en toe een loper/loopster op die het net even wat zwaarder heeft als wij Uitslag Petraen gaan richting de finish. Nog wat high fives, een bedankje aan een dame op leeftijd die ons steeds heeft aangemoedigd, de laatste thumbs up en dan komt de finishboog in zicht met rijen publiek aan weerzijden.
Uitslag John
Tevreden over het verloop en onze tijd nemen wij de felicitaties in ontvangst, worden we geïnterviewd, krijgen een roos en medaille omgehangen. Wat foto’s om na de welverdiende warme douche onze volgers op social media te verrassen over onze marathon. 




Langs deze weg de complimenten voor de organisatie, de vrijwilligers en de accommodaties. Parkeren in de garage waar je je kunt omkleden en van een heerlijk warme douche gebruik kunt maken.
Doorkomsten gefilmd door de organisatie kun je hier bekijken.

Reacties

  1. Mijn hemel, wat waren we nat zeg! De filmpjes geven het nog beter weer. Ik ben heel blij dat je me vroeg om deze lange, hele lange duurloop te doen! Dat we het samen hebben gedaan, vind ik nog leuker. Dank je wel!! We kunnen Rotterdam nu afsluiten met een medaille uit Enschede. En ja, die douches! In de parkeergarage! Waanzinnig. XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zie je nou wel. Je bent echt niet verleerd hoe je een marathon kunt lopen. Druk er af, lekker rustig lopen, beetje (veel) regen om je hoofd koel te houden en jawel hoor, daar is 'ie weer, de finish-streep. Gefeliciteerd met dit mooie en welverdiende resultaat. De aanhouder heeft zichzelf overwonnen. En natuurlijk ook klasse van Petra! Tot ziens bij de Berenloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gedaan en die nare nasmaak van de DNF in Rotterdam heb je letterlijk weggespoeld :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Petra,
    Gelukkig duurde de twijfel om deze (duur)loop samen te doen maar heel kort ;-) Weg dat nare gevoel dat we aan Rotterdam hebben overgehouden.

    @Frank,
    Deze was nodig en heet ons goed gedaan. Jij bent er altijd in blijven geloven. Ondanks de regen hebben we genoten en zijn we gezond aan de streep gekomen.

    @Jaqueline/Ronald,
    Thanks. We waren/zijn zeer tevreden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Proficiat voor je mooie prestatie in Enschede. Is tof dat je hebt kunnen genieten van de Marathon!.. ..op naar de volgende?!? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Julie hebben het wegspoelen van 010 wel letterlijk genomen. Het was zeker een natte editie. Mooi dat jullie het hebben volbracht. Klasse

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag John,
    Je was er weer! Fijn voor je!
    Maus en Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie revanche van jullie. Heel moedig zo snel na 010. En wat een regen. Prima getrotseerd.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten