De marathon die geen marathon meer is

De naam Midwintermarathon (MWM) klinkt sinds het schrappen van de langste afstand op dit evenement toch wat vreemd. Ik ben benieuwd of de organisatie de naam zal veranderen of dat MWM zo'n begrip is en dus onveranderd blijft.
Niet alleen het feit dat je er geen 42 kilometer meer kunt lopen, maar tevens de aanpassing van de Asselronde, die tot vorig jaar nog 27,5 kilometer lang was en met ingang van 2015 "slechts" 25 kilomter door een mooie, glooiende en bosrijke omgeving beslaat.

Maar eerst even een korte terugblik op de voorbije periode, het is tenslotte alweer even geleden dat ik jullie een verslag voorschotelde.
Ruim een week na de Linschotenloop kreeg ik, evenals velen, te kampen met een hardnekkige verkoudheid waardoor er van hardlopen weinig terechtkwam. Geen oudejaars-en nieuwjaarsloopje dus. Op 30 en 31 december liep ik toch 2x rustig een rondje en sloot het hardloopjaar af met een kilometerstand van 2827.
In 2014 liep 426 kilometer tijdens evenementen, kwam ik eenmaal niet aan de finish van een marathon. Helaas overkwam dit mij in Rotterdam op de dag dat ik op een verbetering van mijn PR aasde.
De overige 4 marathons wist ik wel tot een goed einde te brengen én binnen 4 uur af te leggen.
In 2014 heb ik naast eerder genoemde poging, geen pr ambities op andere afstanden gehad en dus ook niet gerealiseerd.
We zien wel wat 2015 voor mij in petto heeft.

Maar terug naar vandaag, de Asselronde tijdens de Midwintermarathon. Monique en Sanne pikten Ans en mij al vroeg op, zodat wij bijtijds in Apeldoorn arriveerden en in de nabije omgeving van Orpheus een parkeerplek te bemachtigen.

Alle tijd om ons klaar te maken voor de start, diverse bekenden te ontmoeten en succes te wensen. Eerst is de 10EM aan de beurt en vervolgens gaan wij richting startvakken vergezeld door Marlous, Nikki, Marleen, Ellis en Anouk met wie ik vanuit startvak A van start mag. Raoul staat in vak B, maar beloofde ons snel bij te halen en aan te sluiten. Ans en Monique zijn vak B ingedoken voor hun race.
Leuke manier om de bovengenoemde dames, die ik tot vandaag alleen nog virtueel kende, te ontmoeten en vervolgens samen een stuk op te lopen. Anouk laat ons al snel lopen om haar eigen tempo aan te houden en een paar kilometer later loop ik met Marlous, Marleen en Raoul verder, aangezien ook Nikki op een iets rustiger pace haar race vervolgd.

Marlous en Marleen hebben 5'40" als tempo voor vandaag, hun beoogde marathontempo in Parijs later dit jaar. Raoul is in training voor de Zestig van Texel en loopt op zijn gemak mee. Mijn plan was met de dames te starten en na circa 5 kilometer wat te versnellen. Het was echter zo gezellig, daar denkt Marleen overigens anders over ;-) dat ik pas rond kilometer 11 besloot te gaan versnellen.

Vanaf dat moment was het een inhaalrace geworden, zonder mezelf op te blazen. Het vals plat zorgde voor slechts een minimale afname van mijn tempo, maar nog steeds zonder in de problemen te komen. Die beruchte Amersfoortseweg waar ik velen duidelijk zag vertragen of zelfs gaan wandelen, was vandaag geen probleem voor mij. En dan dat laatste lange rechte aflopende stuk, nog circa 4 kilometer naar de finish op de Loolaan. Het lukt hier nog steeds te versnellen en de laatste kilometer blijkt zelfs mijn snelste te zijn.

Met 5 kilometers splits geven een mooi beeld van het tempoverloop.
28:20 - 27:35 - 25:36 - 24:51 - 22:24 Best een aardige negatieve split dacht ik zo.
Sanne maakt een kort filmpje van mijn laatste meters naar de finish en vlak voor de matten zie en hoor ik Sierd en Carlijn over de hekken hangen. Leuk binnenkomen zo!

Terug in Orpheus trek ik snel wat droogs aan en wat op de komst van alle eerder genoemden. Hans zit er al, want die heeft hier ff serieus gasgegeven, evenals Sierd die al omgekleed en al aan de kant stond tegen de tijd dat ik "eindelijk" eens binnenkwam ;-) Hans heeft zijn doel van 1:50 heel netjes waargemaakt met als resultaat een pr van 1:49!
Ans en Monique komen binnen en zijn tevreden met hun wedstrijd én het feit dat ze het blijkbaar net droog hebben weten te houden.

Deze geslaagde dag zit er bijna op, tassen inpakken en op weg naar huis.

Reacties

  1. Het was een mooie dag en een mooie loop, en zo te lezen waren jullie allemaal tevreden met de behaalde resultaten. Bij de Hagenezen was dat niet anders. Leuk jullie weer even te hebben gezien en tot (spoedig?) ziens bij een volgend evenement!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag! Ik snapte al niet waarom ik op social media niemand tegen kwam die de 42 had gelopen. Is me nu compleet duidelijk haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je verslag weer met plezier gelezen John, krijg gelijk weer zin om een evenement te lopen!! Mooi resultaat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi loopje weer, aangenaam gezelschap. Mooie negative split, je blijft lekker gaan. Keep it up!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten