Kustmarathon 2

Afgelopen zaterdag was het zover, na de Sneek Mar-athon en het herstel, ging het KustM logosoepel over naar de voorbereiding op de volgende marathon. In 2013 liep ik voor de eerste keer mee bij de Kustmarathon terwijl ik altijd heb geroepen dat niet te zullen doen. De finish haalde werd gehaald, dat was het belangrijkste, maar ondanks het feit dat je er niet teveel op een (snelle) tijd moet richten, had ik er iets meer van verwacht.

Bij de tweede deelname wilde ik daar toch graag een verbetering in aanbrengen en had voor mezelf bedacht dat ik met iedere tijd binnen de 4 uur en 30 minuten zeer tevreden zou zijn.

De voorbereiding verliep zonder noemenswaardige problemen en ik heb ditmaal iets meer aandacht aan het trainen op strand, af en toe een heuveltje en duurvermogen. Trainingen zoals de Zeeuwse kusttraining, Kustloop gecombineerd met de 30 van Amsterdam, de lange duurloop met Petra en Marleen in de omgeving van Driebergen/Henschotermeer en de duurloop over het Noord en Katwijkse strand met Arend en Marleen, moesten allemaal een steentje bijdragen.

Genoeg over de voorbereiding, het weekend van 3-4 oktober is aangebroken en het is nu tijd om te ervaren of het allemaal goed genoeg is geweest om ook nu de finish weer rechtopstaand te bereiken.
Vrijdagmiddag in Zoutelande aangekomen en de intrek in een 2 persoon chalet genomen, een paar boodschappen gehaald, op het terras gezeten met de eerdere winnaar (Rik) én winnares (Ilonka) van de Kustmarathon, inmiddels ook officieel meneer en mevrouw Wolswinkel.
’s Avonds een hapje gegeten met Erik, Petra, Jacqueline en Jaco om aansluitend de deelnemers aan de Lightrun te zien finishen. Wat een spektakel wordt er van gemaakt daar in Zoutelande.

Naar bed en zaterdagochtend weer op tijd eruit voor een goed ontbijt, wachtend op Arend, Jacqueline en Jaco met wie ik naar Burgh ga voor onze start. Petra, Erik en Ans gaan wat later op de fietsen op pad en die komen we onderweg dan wel weer tegen.

In de sporthal komen we diverse bekenden met gespannen, minder gespannen en heel ontspannen koppies tegen, zo ook Esther, Boy, Tiny, Maus en Dick. Ik vergeet driekwart natuurlijk Bedroefde emoticon


Wie er ook is, is Hans! Hans heeft 6 dagen eerder een pittige marathon in Schotland gelopen en is er gewoon weer bij om Jacqueline te ondersteunen.

Op tijd naar de start, nog meer bekenden, zonnetje, goede sfeer en nog een paar minuten voor we op weg mogen. Klokslag 12 uur, we worden losgelaten en zijn begonnen. Aan de kant staan Sierd en Inge, tof dat ze er was, ons toe te juichen en even verderop merkt Petra mij op. In de smalle straatjes is het druk, maar we blijven bewegen en weten dat we straks wat meer ruimte krijgen.

Het eerste stuk strand dient zich al na 4 km aan, pffff….die op en afgang zijn met het mulle zand best pittig, maar we hobbelen rustig voort. Arend zijn we inmiddels uit het oog verloren, Hans maakte even een stop, evenals Esther, waardoor JacqSupport_DSC01268 en ik samen doorlopen. Met een afgesproken tempo van 6’ gaat het heel relaxt en sluit Hans kort daarna alweer aan. Met z’n 3-en op naar het volgende stuk strand. Tempo blijft heel mooi vlak, dankzij Hans, en we sparen onze krachten. Bij Vrouwenpolder staan Sierd, Inge en haar moeder bij wie ik even stop alvorens de strijd met het zand aan te gaan.

Die strijd bleek uiteindelijk heel erg mee te vallen vanwege het lage water en harde strand. Rond kilometer 22 begin ik iets te versnellen en ga vanaf nu alleen verder. Hans en Jacq blijven netjes die 6’ aanhouden.
Na 7 kilometer zit dit deel er ook op en verlaat ik bij De Piraat het strand waar ik wat verversing van Ans krijg. Een flesje cola, wat winegums en een gelletje voor onderweg.

Een klein stukje bos en dan de duinen, klimmen, dalen, voorbijgelopen worden, weer inhalen, de kilometers tikken weg, de 30 passeer ik in 3:03, neem de tijd bij de verzorgingspost in Domburg en weer door. Als we het asfalt opdraaien kan ik een glimlach niet onderdrukken, evenals het tempo Knipogende emoticon Hier staat genoeg publiek om je aan te moedigen en als het nodig blijkt, doorheen te slepen, de Tank, de KNRM en de langste trap van vandaag. Nog maar 5 kilometer! De klimmetjes neem ik nu heel gecontroleerd, lees lopend, als het ook maar even piept en kraakt. Heel blijven en de finish halen!

We kunnen de speaker aan de finish al horen, maar mogen nóg een keer het strand opdraaien, wandelend door het mulle zand, hardlopen op de harde delen. Ans én Kitty staan me op te wachten, toe te juichen en foto’s te maken. Hier verlaat ik wandelend het strand, vanwege de slechte ervaring in 2013 en ga pas weer “hard”lopen zodra ik op het beton stap. Nog 600 meter, nu echt de laatste trap, die ik in een lekker drafje weet te nemen, de finish zien we onder aan de dijk, maar mogen nog een lusje maken om vervolgens langs de terrassen het al het publiek de laatste meters van deze marathon af te leggen.

Gelukt!!! Gezond, met een smile én ruim binnen de 4 uur en 30 minuten gefinisht.Kust_1471
Arend is al ruim binnen en heeft zelfs een pr gelopen, op dit parcours!! Gefeliciteerd nogmaals.Duim omhoog
KustM Medaille_1523Jacqueline en Hans bereiken het laatste hoopje zand ook met een vette glimlach en de handjes in de lucht.

De Kustmarathon is zwaar, de organisatie om door een ringetje te halen en het publiek top! Ook top was onze eigen supportcrew natuurlijk! Jaco, Petra, Ans, Erik en Kitty, bedankt voor de steun onderweg, maar zeker vooraf en na afloop. De dag sloten wij bij de Italiaan af met een pizza Emoticon die tong uitsteekt

Kust_DSC01308Lust_DSC01156

Via deze link nog meer foto’s.

Reacties

  1. Wat een prestatie!! Zoals je schrijft vliegt het voorbij maar in werkelijkheid is het 4,5 uur bikkelen! Super leuk dat er veel support was en een top publiek! Gave foto's en nr 23 is in de pocket!!! Nogmaals Gefeliciteerd!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leesvoer! En wat een leesvoer!. Prachtig geschreven en prachtige foto's. Je 23e Marathon super prestatie. Toen ik door je foto's heen ging dacht ik alleen even?, gaat hij nu verder met een kinderwagen?! Maar nee deze Marathon is al zwaar genoeg💪. Gefeliciteerd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof verslagske, mooie foto's... ...maar het belangrijkste... ...knappe (sportieve) prestatie! PROFICIAT! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. John je hebt een top prestatie geleverd... super mooie tijd. Het was fijn om met zijn drieën te lopen tot op het strand van Vrouwenpolder. En de foto's .... die zijn fantastisch, complimenten voor Ans.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fantastische marathon! Net mijn verslag op mijn site gezet. Lees, geniet...en geniet!
    En volgend jaar loop je 'm gewoon onder de 4 uur...

    oploopvanzegen.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten